Vi har for 4. gang modtaget CSR-mærket

Det betaler sig at være social ansvarlig.

CSRpeople er HORSENS ALLIANCENs anerkendelse af virksomheder, som tager et socialt ansvar. Vi er stolte over igen i år at modtage CSR-mærket.

Siden 2016 har HORSENS ALLIANCEN uddelt CSR-mærker til de virksomheder, der yder en særlig social indsats. Det kan for eksempel være at hjælpe unge og ledige i uddannelse eller beskæftigelse, eller at være særligt opmærksomme på medarbejdernes trivsel og udvikling.

Det sociale ansvar kommer blandt andet til udtryk ved at tilbyde praktikpladser eller småjobs, at agere som mentor for unge, at arbejde for at mindske sygefraværet på arbejdspladsen eller ved at fastholde medarbejdere som er blevet sygemeldte.

For at få CSR-mærket, har vi som virksomhed skullet opfylde mindst to ud af tre kriterier opstillet af HORSENS ALLIANCEN.

Hvordan gør det en forskel at tage socialt ansvar?

Det har alle dage givet god mening, at anse mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet som en ressource. Både fordi de er en meget uens gruppe, men også fordi alle mennesker har værdi.

Og i et marked med stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft, bliver det endnu mere tydeligt, at vi som samfund har brug for alle der kan og vil arbejde.

At vi som virksomhed tager socialt ansvar har den effekt, at flere udsatte ledige kommer tættere på selvforsørgelse, at flere unge kommer i gang med en uddannelse samt at vores ansatte trives og er glade når de er på arbejde. Det er godt for den enkelte og for vores virksomhed, men også for vores fælles samfund.

Dertil er det med til at give vedkommende noget meningsfuldt at stå op til. Og for os som virksomhed, er dette en enestående mulighed for at afprøve og opkvalificere en evt. kommende medarbejder på.

Oven i alt dette så smitter det også af på trivslen blandt vores øvrige medarbejdere, at vi som arbejdsplads tager et socialt ansvar og er med til at hjælpe andre.

Hvad kan CSR-mærket bruges til?

Udover at udsatte ledige får hjælp til at komme tættere på selvforsørgelse og får skabt værdi i deres tilværelse, så er det naturligvis også en god brandingværdi over for vores konkurrenter, vores samarbejdspartnere og for vores mulighed for at tiltrække nye medarbejdere i fremtiden.

Når vi som virksomhed har valgt at fremhæve vores CSR-mærke, så er det i lige så høj grad med den tanke at skabe positiv opmærksomhed omkring vores eget og andre virksomheders sociale ansvar.