Børnehuset Dyrehaven
Almen- og specialdaginstitution
Skanderborg Kommune
2020-2021
2000 m2
Torntoft & Mortensen, Totalentreprenør
EKJ, Rådgivende Ingeniør
Gustin Landskab
GPP, Bygherrerådgiver (Skitseforslag)
Svanemærkede og Cradle to Cradle certificerede materialer (Facader, gulve, lofter) samt mossedumtag.
Ulrik Tofte
Trine Mouritsen
tm@ginneruparkitekter.dk
+45 2876 4534
Den nye integrerede daginstitution danner rammen om 5 børnehavegrupper, 4 vuggestuegrupper og 2 grupper for børn med handicaps og særlige behov. Grupperummene er organiseret omkring et aktivt fællesrum som bruges af børnehave- og vuggestuebørnene i forbindelse med aflevering i morgen- og eftermiddagstimerne.
Den nye daginstitution ligger delvis i fredskov ved Dyrehaven i Skanderborg, hvorfor en særlig bearbejdning og tilpasning til landskab og natur er særlig væsenligt for projektet. Der arbejdes i stor grad med miljøcertificerede materialer og en stor opmærksomhed på et godt indeklima, herunder behagelige lydniveauer og taktile overflader samt et landskabelige udeområde, der inspirerer til leg og bevægelse i pagt med naturen.
Generelt viser tilbuddet, at der er god indlevelse i de ønsker, der er til henholdsvis det rent praktiske men også, at der er tilbudt emner som understøtter den legende hverdag for børnene. Især er moodboard/materialekonceptet en meget positiv tilgang til opgaven.
Der opstår små lommer i husets mange indhak, hvor naturen trækkes tæt på, og samtidig inddeler det bygningen i mindre huse og etablerer egne indgange til gavn for husets forskellige børnegrupper.
Fællesrummet kan opdeles i mange forskellige aktivitetszoner, helt centralt er et pædagogisk køkken, hvor børnene via et plateau kan kigge ind og følge med i køkkenarbejdet. Desuden kan fællesrummet tænkes brugt til optrædener fra sceneområdet og leg i mindre grupper i integrerede tematiserede huler.
Ud over fællesarealet er der en række særlige faciliteter som motorikrum, sanserum og værksted, som alle skal understøtte visionen om et aktivt børneliv, hvor børn får lyst til at bevæge sig og fordybe sig. Der skabes et robust miljø, som kan tåle det høje aktivitetsniveau, men som samtidig skaber en rolig og tryg ramme for børnene.